Sidonnaisuusilmoitukset ja muut luottamustoimiin liittyvät lomakkeet
Kuntalain mukaan kunnan on pidettävä sidonnaisuuksista rekisteriä yleisessä tietoverkossa. Sidonnaisuuksien ilmoittaminen lisää päätöksenteon avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Sotkamon kunnassa on 1.6.2025 alkaen siirrytty käyttämään sähköisiä lomakkeita pääasiallisena kanavana luottamustoimiin liittyvissä ilmoitusasioissa.
Sidonnaisuusilmoitukset
Ilmoitus on tehtävä johtotehtävistä ja luottamustoimista elinkeinotoimintaa harjoittavissa yrityksissä ja muissa yhteisöissä, merkittävästä varallisuudesta sekä muistakin sidonnaisuuksista, joilla voi olla merkitystä luottamus- ja virkatehtävien hoitamisessa.
Ilmoitusvelvollisuus on rajattu koskemaan kunnan keskeisiä luottamushenkilöitä ja johtavia viranhaltijoita.
Muut luottamustoimiin liittyvät lomakkeet
Sähköisiä lomakkeita käytetään pääasiallisena kanavana luottamustoimiin liittyvissä ilmoitusasioissa kuten perustietojen, muutosten ja matkalaskujen ilmoittamisessa.
Ongelmatilanteissa, olethan suoraan yhteydessä kirjaamoon kirjaamo@sotkamo.fi