Kansalaisopiston hankkeet

Kansalaisopiston projektit

  • Opintoseteliavustus työmahdollisuuksien vahvistamiseen 2020 (Startti opintoihin) 30.6.2022 saakka (OPH)
    • tavoitteena koulutukseen osallistujien opiskeluvalmiuksien parantaminen ja työllistymisen edistäminen.
  • Opintoseteliavustus työmahdollisuuksien vahvistamiseen 2021 (OPH)
    • tavoitteena toteuttaa hyvin matalan kynnyksen koulutuksia, joilla vahvistetaan erityisesti heikon pohjakoulutuksen omaavien sotkamolaisten ja kuhmolaisten työikäisten keskeisiä perustaitoja heidän omista lähtökohdistaan.
  • Opintoseteliavustus (OPH)
    • tarkoitettu korvaamaan aikuisopiskelusta perittäviä maksuja vapaan sivistystyön tutkintoon johtamattomassa koulutuksessa.  Avustuksen avulla oppilaitos voi alentaa opintomaksuja tai jättää ne kokonaan perimättä opiskelijoilta, joiden kouluttautumista halutaan edistää.

 

Mukana hankkeissa:

    • Oppija -hanke (Kaukametsä)
      • järjestää kansalaisopiston opettajille sekä toimistosihteereille lisäkoulutusta sekä luentoja.
    • Digikärpäsen puremat -hanke (OPH) Oulu-opisto
      • vahvistetaan ja monipuolistetaan opetushenkilöstön kykyä käyttää digitaalisia työkaluja omassa työssään sekä lisätään ymmärrystä digitalisoituvasta työ- ja oppimisympäristöstä. Opetushenkilöstöä koulutetaan ajankohtaisilla ja laadukkailla digikursseilla ja -luennoilla.
    • Onno -hanke
      • Opettajille:
        osaaminen näkyväksi, näkymätön osaamiseksi.
        Tarkoituksena on tuoda näkyväksi jo hankittua osaamista eli kansalaisopiston kursseja on mahdollisuus tulevaisuudessa viedä Koski-tietovarantoon.
        Hanke on yhteistyöhanke Lapin ja Meri-Pohjolan opistopiirin, Järvi-Saimaan kansalaisopiston ja Sipoon opiston kanssa. Hankkeessa kehitetään opettajien ja opiskelijoiden osaamisperusteista ajattelua, niin että opistossa hankittu osaaminen tunnistetaan, tunnustetaan ja voidaan halutessaan siirtää Koski-tietovarantoon.
      • Rehtoreille ja päätoimiselle henkilökunnalle:
        Pedagoginen johtamisosaaminen eli osaamisperusteiden opetustyön johtaminen.