Työnhakijan palvelut
Tältä sivulta löydät tietoa työnhakijan palveluista.
Työnhakusi saat voimaan ilmoittautumalla työnhakijaksi TE-palveluiden Oma asiointi -palvelussa. Oma asiointi -palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole voimassa olevia verkkopankkitunnuksia, voit ilmoittautua paikan päällä Kajaanin TE-toimistossa. Voit myös ilmoittautua puhelimitse ottamalla yhteyttä valtakunnalliseen puhelinpalveluun, jos olet aiemmin ollut TE-toimiston asiakkaana. Puhelinnumero on 0295 025500.
TE-palvelut ohjaavat työllisyyden kuntakokeilujen asiakkaat työnhakijoiden kotikuntien työllisyyspalveluihin.
Jos olet vieraskielinen ja sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia voit ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi henkilökohtaisesti TE-toimistossa Kajaanin toimipisteessä. Tarvitset mukaasi passin ja oleskeluluvan. Jos olet EU-kansalainen, tarvitset mukaasi EU-kansalaisen rekisteröintitodistuksen.
Ilmoittautuminen työnhakijaksi (tyomarkkinatori.fi)
Työttömän työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet
Kun olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, sinulla on oikeus työllisyyspalveluihin. Oma TE-asiantuntijasi/työllisyysohjaajasi auttaa sinua kaikissa työllistymiseen liittyvissä asioissa ja neuvoo työttömyyteen liittyvissä viranomaisasioissa. Sinulle laaditaan suunnitelma, johon kirjataan työnhaun tavoitteet. Suunnitelmaan kirjataan myös tehtävät, joiden avulla pääset tavoitteeseesi. Voit saada myös työttömyysturvaa, jos edellytykset sen saamiseksi täyttyvät.
Koska työttömyysetuus on vastikkeellista, sinulla on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksia.
Työttömän työnhakijan oikeudet ja velvollisuudet (tyomarkkinatori.fi)
Noudata määräaikoja ja vastaa yhteydenottoihin sekä seuraa Oma asiointi -palveluasi, jottei työnhakusi katkea ja työttömyysturvaasi tule katkoksia.